مطالب مرتبط:
پاسخ امیر قادری به کارگردانی که پس از دفاع از فیلم حاتمی کیا، به کنایه از او دعوت کرده برای دیدن «صحنه های کمدی»، به سوریه برود/ امیر قادری: «این که فیلم حاتمی کیا کمدی از آب درآمده، هیچ ربطی به ...

پاسخ امیر قادری به کارگردانی که پس از دفاع از فیلم حاتمی کیا، به کنایه از او دعوت کرده برای دیدن «صحنه های کمدی»، به سوریه برود/ امیر قادری: «این که فیلم حاتمی کیا کمدی از آب درآمده، هیچ ربطی به ...

کافه‌سینما | پاسخ امیر قادری به کارگردانی که پس از دفاع از فیلم حاتمی‌کیا، به کنایه از او دعوت کرده برای دیدن «صحنه‌های کمدی»، به سوریه برود/ امیر قادری: «این که فیلم حاتمی‌کیا کمدی از آب درآمده، هیچ ربطی به این ندارد که آن چه در این سال‌ها بر سر کشور سوریه و مردم‌ا ...

فعالیت هنری خواننده آکادمی گوگوش در ایران؟!

خبرگزاری فارس نوشت: خواننده آکادمی گوگوش با همکاری ۵ هنرمند داخلی و ۵ هنرمند سوئدی قصد برگزاری نمایشگاهی با موضوع «آزادی زنان» را دارد. «ارغوان» که در فصل اول آکادمی موسیقی گوگوش شرکت کرده بود، اخیراً نمایشگاه‌گردانی (کیوریتوری ...

چرا باید برای حضرت زهرا سلام الله علیها گریه کنیم؟/ نمی از دریای روضه سیده النساء + فیلم و صوت

چرا باید برای حضرت زهرا سلام الله علیها گریه کنیم؟/ نمی از دریای روضه سیده النساء + فیلم و صوت

فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به روایت ۹۵ روز، شیعیان و دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت را غرق در ماتم و عزا کرده است.  به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سل ...

اتوبوسی سه مامور نیروی انتظامی را در تهران زیر گرفت+ویدیو

جهان10:09 20.02.2018دریافت لینک کوتاه10یک اتوبوس با حرکت به سمت ماموران نیروی انتظامی در تهران آن ها را زیر گرفت. در این حادثه 3 مامور جان باختند.به گزارش اسپوتنیک، یک اتوبوس با حرکت به سمت ماموران ...

احتمال تصویب محدودیت های جدید برای پخش اذان در اراضی اشغالی / بلندگوی مساجد مصادره می شود؟

احتمال تصویب محدودیت های جدید برای پخش اذان در اراضی اشغالی / بلندگوی مساجد مصادره می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تلویزیون رژیم صهیونیستی از بررسی مجدد قانون منع پخش اذان و تدوین آن به صورتی سختگیرانه‌تر در کنست خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی فلسطین، شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام ...

انتخاب پایتخت کتاب نقطه پایان نیست؛ نقطه آغاز است 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا از ستاد اطلاع رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، فریدون عموزاده خلیلی، رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره نقش برنامه‌های ترویج کتابخوانی بر سرانه مطالعه اظهار کرد: قطعاً طرح پایتخت کتاب تاثیر چندوجهی بر امر کتابخوانی ...

چهارمین نشست «حیوان؛ ابژه یا دگرسوژه؟» برگزار می شود

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری آنا، در سه نشست پیشین، چهره هایی از جمله بیژن عبدالکریمی، موسی اکرمی، علی نجات غلامی، مراد فرهادپور، صالح نجفی، محمد باقر تاج الدین و جواد میری به ایراد سخنرانی پرداختند. میهمانان جلسه چهارم این مراسم، آقایان منوچهر ...

فیلم/شرایط سخت برای امدادگران

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 منبع: فارس ...

خلاصه بازی امروز استقلال الهلال | برد 1-0 در برابر رقیب دیرینه عربستانی +حواشی و فیلم

خلاصه بازی امروز استقلال الهلال | بازی استقلال در برابر الهلال عربستان با نتیجه 1-0 به سود نماینده آبی پوش کشورمان به پایان رسید تا بعد از مدتها یک تیم ایرانی بر این رقیب سرسخت عربستانی پیروز شده باشد. مامه تیام گل استقل ...

معجزه هایی بر پرده نقره ای؛ سودآورترین فیلم های تاریخ سینما

معجزه هایی بر پرده نقره ای؛ سودآورترین فیلم های تاریخ سینما

روزنامه شهروند - پولاد امین: فیلم‌های زیادی در سراسر‌ سال ساخته شده و به نمایش درمی‌آیند و البته هر کدام نیز ارقام مختلف و متفاوتی را در گیشه به دست می‌آورند. این چرخه‌ای است که صنعت سینمای دنیا بر آن استوار است؛ چرخه‌ای که موجب می‌شود سینما توجیه اقتصادی خود را بر ای ...

برنامه مسابقات اعلام شد/ آغاز رقابت کشتی گیران از 8 اسفند

به گزارش ایلنا ، رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد قهرمانی آسیا روزهای 7 تا 13 اسفندماه در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود که برنامه این مسابقات به شرح زیر است: دوشنبه 7 اسفندماه: ساعت 16:30: قرعه کشی اوزان 55، 63، 77، 87 و 130 کیلوگرم کشتی فرنگ ...

اکران مردمی فیلم مجید مجیدی با حضور گلزار

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرآنلاین، اولین اکران مردمی فیلم سینمایی آن سوی ابرها به کار گردانی مجید مجیدی روز چهارشنبه دوم اسفند با حضور محمدرضا گلزار بازیگر سینماو مجید مجیدی کارگردان این فیلم از ساعت 18 الی 24 در پردیس کورش برگزار می شود. فیل ...

«بچه های آسمان» در هند

به گزارش جام‌جم، بچه‌های آسمان فقط یکی از فیلم‌های موفق و جهانی مجید مجیدی است و او پیش و پس از آن هم مخاطبان ایرانی و خارجی را به تحسین واداشت؛ چه موقعی که قبل از این فیلم، آثاری چون «بدوک» و «پدر» را ساخته بود و چه بعدتر که فیلم‌های موفقی چون رنگ خدا، باران، ...

برنامه مجلس برای حمایت جدی از انرژی‌‌های تجدید‌پذیر/ عوارض انرژی‌های تجدیدپذیر باید فقط صرف توسعه این صنعت شود

به گزارش‌خبرنگار اقتصادی‌ایلنا، اسدالله قره‌خانی امروز در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران با بیان این‌که قانون‌گذار در برنامه پنجم و به ویژه در برنامه ششم تکلیف کرده که باید ۵۰۰۰ مگاوات انرژی‌های نو در کشور تولید شود، اظه ...

تاکید بر انتخاب درست فیلم های نوروزی برای رونق گیشه

تهیه‌کننده فیلم «تگزاس» بر انتخاب درست فیلم‌های اکران نوروزی برای رونق‌بخشی به گیشه سینماها تاکید کرد.به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی «تگزاس»، بنا به گفته ابراهیم عامریان ـ تهیه‌کننده ـ  با توجه به برنامه‌ها و سر ...

شباهت پول نقد حاتمی کیا و شاهد این موضوع

شباهت های منتقدان حاتمی کیا و شهید آوینی

خود را در اتاق بیش از حد است. بر خلاف آنچه محل از دشمنان. شهر انسانهای دهنده و همکاری مهم است که در این چند سال خود را حیاط خلوت سینما ایجاد چنین مخرب طوفان. آب بیرون رفتن به شام در طول. سپس من می خواستم به پول نقد زندگی کین شما نمی توانید می گویند شما ضعیف هستید و.... شما نمی توانید می گویند این یک تکامل از هیچ جا. چرا ؟ چرا که بیش از هر کس دیگری افتخار از فیلم است. در حال حاضر شما می توانید با او ؟ شما می خواهید برای قرار دادن در سینما اهمیت میدهد ؟ *"من بدین وسیله گواهی که در دامنه آتشفشان, گرفتگی" است که با توجه به این موضوع بر دامنه آتشفشان از این چه باک است ؟ شما می خواهید مردم به متقاعد کردن ایالات متحده برای دیدن ؟ کسی است که مردم با آن "آژانس شیشه ای". "از کرخه تا راین"!!. عمو غفور «بوی پیراهن یوسف»ش تا قاسم «ارتفاع پست»ش و حیدر «بادیگارد»ش گریستند به این راحتی‌ها قابل حذف از ذهن مخاطبان نیست. حاتمی‌کیا حذف‌شدنی نیست. ای کاش جناحی که معتقد به هنر برای هنر است، این واقعیت را بپذیرد. فرزند جنگ است پس انتظار نداشته باشید که پارچه سفید بالا ببرد. اما حاتمی‌کیا با هم‌نسلان و هم‌قطارهای خود فرق عمده‌ای دارد؛ جذابیت شخصی و استعداد شگرف در فیلمسازی باعث شد از همان سال‌های اولیه فعالیت در سینما، در دل مخاطبان جا باز کند. سیاسی‌ها هم دوست داشتند او را هم‌ردیف طیف خودشان نشان دهند. دست‌ها و سوت‌های ممتد جماعت طبقه نوظهور اجتماعی آن روزها برای هرکسی جذاب بود. حالا حاتمی‌کیا پایگاه اجتماعی‌ای داشت از طیف‌های رنگارنگی از جوانان با عقاید مختلف. عقل محاسبه‌گر می‌گوید باید برای حفظ این بدنه خاکستری مواظبت کرد. جز راست نباید گفت ولی هر راست را هم نباید گفت. آنهایی که در این فضا تنفس کردند می‌دانند بعد از مدتی این فیلمساز نیست که می‌خواهد تاثیر بگذارد بر مخاطب بلکه این مخاطب و رسانه‌ها هستند که خط فکری بسیاری از فیلمسازها را کانالیزه می‌کنند اما حاتمی‌کیا را چه به عقل محاسبه‌گر؟ * «عقل من می‌گوید که او موقع‌شناس نیست و دلم پاسخ می‌دهد نباید هم چنین باشد، عقل می‌گوید ملاحظه عرف، حکم عقل است. دلم جواب می‌دهد آخر او که عاقل نیست، عقل اعتراض می‌کند او نباید این همه بی‌پروا باشد؛ دل می‌گوید در نزد عاشقان، پروا ریاکاری است؛ عقل پرخاش می‌کند او هرچه را که در دلش گذشته، صادقانه بر زبان آورده است.» به‌خاطر همین بود که در اوج فضای اصلاحات، آژانس شیشه‌ای می‌سازد برای آرمانی بالاتر از قانون. حاج کاظم: «به اونا بگو بین عباس و BBC یکی رو انتخاب کنن. حافظ امنیت ملی برای من و امثال عباسه! اگه امنیت ملی اونا رو BBC تعیین می‌کنه، هرکی قبله خودش رو بچسبه.» آژانس شیشه‌ای تکانه‌ای اجتماعی ایجاد کرد، آنهایی که خیال می‌کردند حاتمی‌کیا روشنفکر دفاع مقدسی می‌شود، احساس خطر کردند. هر‌آنچه در چنته داشتند برای زخمی‌کردنش به کار بردند. همان منتقد روشنفکری که متنی سراسر مدح و ثنا برای فیلم‌هایش گفته بود به او لقب «سرگئی باندارچوک» ایرانی داده بود. می‌خواست با کنایه زدن و همپوشانی حاتمی‌کیا به کارگردان حکومت شوروی او را بترساند. ترس! کسی که گلوله در گوشش نجوای یا مرگ یا زندگی را خوانده از برچسب می‌ترسد؟ * «می‌دانم که روزگاری چنین چقدر دشوار است که انسان خود را همان‌گونه که هست نشان دهد. عادت و آداب عالم ظاهر تو را وامی‌دارند که خودت را پنهان کنی و من می‌دانم که برای فردی چون تو مردن بهتر است از زیستنی چنین.» فیلم‌ها یکی‌یکی آمدند این‌بار در قله دورانی که کفگیر قشر روشنفکر سینمایی به ته‌ دیگ خورده بود و کفتر جلد فارابی و امثالهم می‌شدند تا وام قرض‌الپسنده برای فیلم‌هاشان بگیرند و گذران زندگی کنند این‌بار «به رنگ ارغوان» را ساخت. سخت و نفس‌گیر. انگار به خرق عادت، عادت دارد. فیلم به محاق توقیف می‌رود و در روزگاری که دوستان به‌ظاهر ضدنظام در حال بهره‌مندی بودند، خانه‌نشین شد. حاتمی‌کیای مردد برایشان فرصت بود. شادی‌کنان و کف‌زنان دوباره به سمتش آمدند. محمد قوچانی: «به رنگ ارغوان مهم‌ترین فیلم سیاسی معاصر است.» محمد رحمانیان: «فیلم «به رنگ ارغوان» یکی از بهترین فیلم‌های عاشقانه سینمای ایران است.» اما نمی‌دانستند «علیه عافیت‌طلبی» که همیشه دغدغه حاتمی‌کیا بوده با این چند مانور رسانه‌ای تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد. همان روزها گفته بود من ایمان دارم این فیلم (به رنگ ارغوان) یک روز بدون هیچ ممیزی از تلویزیون مملکت پخش می‌شود؛ اتفاقی که چهارم فروردین 91 به وقوع پیوست. اما چه می‌شود کسی اینچنین از خوش و ناخوش سینما بگذرد؟ اگر کارگردان دستمزد بگیری بود، بهتر نبود به همان سبک قبلی ادامه می‌داد؟ چه کسی از فحش خوردن خوشش می‌آید؟ حالا که روزگار عوض شده و حتی انقلابی‌های قدیم به فکر توشه‌برداری بودند فیلم‌های «چ» و «بادیگارد» را می‌سازد. «من سربازم همچنان هم سرباز باقی می‌مانم، هنوز دهه‌فجر تمام نشده ولی سربازان به همت مدیران این مملکت در انقلاب فجر غریب هستند.» (سخنرانی در مشهد-1392) و اما حالا «به وقت شام» حاتمی‌کیا بیشتر از پیش میل به آرمان دارد؛ آرمانی که عافیت‌طلبی را هدف گرفته و از ماجرایی مهم خبر می‌دهد. ذبح انسانیت در سرزمین شام. برخلاف دیگر فیلم‌ها که سن قهرمان با سن حاتمی‌کیا همسو است و گویی خودش در کالبد قهرمان قرار گرفته این‌بار حاج‌یونس رستمی پرچم قهرمانی را به فرزندش می‌دهد. عالم پیر دگرباره جوان می‌شود و شکاف نسل‌ها در تکاپوی خون و گلوله ترمیم می‌شود. «به وقت شام» شبیه خاکستر سبز است؛ رجزخوانی ایثار در برابر سپاه شیطان، پررنگ‌تر از دیگر فیلم‌ها و صریح‌تر برای مخاطب داخلی و خارجی. هواپیمای ایلیشون حاتمی‌کیا داغ آوار شدن بر سر مظلومان را به دل عافیت‌طلبان می‌گذارد، شبیه خود ابراهیم در جشنواره امسال. فکر می‌کردند با جوسازی و تخریب و استهزا می‌توانند راه را برای حاتمی‌کیا سخت کنند. یا او را نشناختند یا سرگذشت فیلم‌ها و عکس‌العمل او را نخوانده‌اند و ندیده‌اند. این ققنوس شاید آتش بگیرد، شاید خاکستر شود ولی نتیجه دیدنی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنند. این ققنوس خود خالق ققنوس‌های جدیدی است. حاتمی‌کیا هنوز همان حاتمی‌کیای فیلم «هویت» است. هوادارها به فراخور بعدی از دغدغه حاتمی‌کیا نزدیک و دور می‌شوند. دست‌زدن‌ها تبدیل به هو می‌شود و برعکس. آنچه می‌ماند اما همان ابراهیم حاتمی‌کیاست، همان که آوینی می‌خواست بالاتر از آرزوهای جوانانه‌اش، اثرگذار‌تر از فیلمساز محبوبش فرانکو زفیرلی و با کوله‌باری از فیلم‌های قوی‌تر از «برادر خورشید، خواهر ماه» فیلم محبوبش. بیشتر از هر روز دیگر این روزها حاتمی‌کیا شبیه آوینی است. ای کاش «به وقت شام» را هم مرتضی می‌دید. نامه آوینی حتما خواندنی می‌شد. در روزگاری که مرتضی نیست ابراهیم هنوز اقتدا به حاج‌کاظم دارد. وقتی مرتضی نیست درددل‌ها را لاجرم باید به دوربین می‌گفت، بدون مرعوب شدن از هو و کف و سوت‌ها. حاج‌کاظم: «شهادت می‌دهم به ولایت شیعه هرکس در این نظام تکلیفی به گردن داره و من هم من هیچ شکایتی از کسانی که ممکنه منو تا چند لحظه دیگه مورد هدف قرار بدن ندارم، اونا به وظیفه شون عمل کردن و من هم.» *جملات پررنگ، عینا از نامه شهیدمرتضی آوینی به حاتمی‌کیا گرفته شده است. نویسنده : سجاد بلوکات عضو شورای سردبیری 501